Læring bliver et anliggende ved siden af livet

“Konkurrencestaten tager kvælertag på uddannelse og skaber flere tabere i stedet for flere vindere. Den fokuserer snævert på målelig faglighed og overlader det til Facebook og de unge selv at blive livsduelige mennesker – ny bog forsøger at redde en særlig dansk tradition.”

Knud Illeris. Hvem er han, tænker du måske? En af Danmarks vigtigste tænkere og forskere, når det kommer til at forstå ungdommen, ville mit svar lyde.

Nu har han udgivet en ny bog med titlen “Læring  i konkurrencestaten – Kapløb eller bæredygtighed”, og ud fra interviewet med ham, tegner indholdet i bogen rigtig godt.

Især de dele, hvor han taler om, hvilke betingelser studerende har i dag på vores uddannelsesinstitutioner – spændt ud imellem kvantitative målingskriterier og påbuddet om at være egen lykkes smed:

»I et individualiseret samfund er man fokuseret på sin egen karriere og på at blive lykkelig. Hvordan man bliver lykkelig, er ens egen sag, og det prøver de unge så at finde ud af med større og mindre held gennem det ungdomsliv, man kan melde sig ind i,« siger Knud Illeris med henvisning til de mange unge, der klager over stress og præstationsangst i gymnasiet og på de videregående uddannelser.

— Men det bliver jo problematiseret, at de unge har for meget fokus på ungdomslivet, at de er for uambitiøse, dovne eller på Facebook konstant i undervisningen?

»Men hvorfor er de det? Det er fordi, at den faglighed, undervisningen lægger så meget vægt på, og alt det pres, det medfører, fylder for meget. Den personlige udvikling bliver henvist til noget, man må klare på anden vis. Det er det, vi ser de unge selv tage hånd om. Det samme ser man i folkeskolen, hvor det snævre fokus på PISA fortrænger de ting, der kunne gøre skolen til et udviklingsmiljø.«

Læs hele interviewet her: Læring bliver et anliggende ved siden af livet | Information.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...